Branża gier w Chinach - najważniejsze fakty

Rynek gier w Chinach 2024

Chiński rynek gier stanowi potężną branżę, która przyciąga uwagę wielu osób ze względu na dynamiczny rozwój i ogromną, stale rosnącą liczbę graczy. W 2023 roku przychód całej branży wyniósł aż 42,6 miliardy dolarów, zaś liczba graczy przekroczyła 668 milionów osób. Dowiedz się w co grają Chińczycy, gdzie kupują gry i jakie są prognozy dla tego świetnie prosperującego rynku.

Czy chińskiej branży gier grozi kryzys?

Branża gier w Chinach jest jedną z największych na świecie, a liczba graczy w Państwie Środka nadal rośnie. Pomimo faktu, iż populacja tego kraju stopniowo będzie się zmniejszać, prognozy ekspertów dla branży gamingowej pozostają optymistyczne, przewidując wzrost liczby graczy do 730 milionów do 2027 roku. Według ekspertów, średni przychód na chińskiego gracza (ARPU) w najbliższej przyszłości będzie również wzrastał.

W Chinach ogromną popularnością cieszy się także eSport, którym interesuje się aż 490 milionów osób. Coraz więcej młodych ludzi marzy tam o karierze profesjonalnego gracza.

Kim są chińscy gracze:  

Średni wiek gracza w Chinach wynosi 35 lat, a średni przychód na użytkownika (ARPU) oscyluje w granicach 64 dolarów. Co ciekawe, ponad 18% obywateli kraju poświęca na gry więcej niż 30 godzin tygodniowo, co oznacza, że niemal 1 na 5 obywateli Chin angażuje się w nie przez ponad dobę w ciągu tygodnia!

Do grania w gry wideo przyznaje się aż 46% populacji, z czego aż 300 milionów to kobiety.

Po jakie gry najchętniej sięgają Chinki i Chińczycy?

 Analiza preferencji wskazuje, że chińscy gracze najczęściej wybierają:

Gry casualowe (38%) 

Gry akcji (33%) 

Gry akcji przygodowe (33%) 

Strzelanki (33%) 

MOBA (29%) 

MMO (27%) 

Gry przygodowe (25%) 

MMO RPG (25%) 

Gry RPG (25%) 

Gry symulacyjne (18%) 

Gry sportowe (16%) 

Gry strategiczne (14%) 

Inne (3%) 


Warto wspomnieć, że w ostatnim czasie rosnącą popularnością cieszą się w Chinach gry w stylu anime, takie jak Genshin Impact od studia MiHoYo, które zarobiło już ponad 5 miliardów dolarów, pobijając tym samym rekord wśród wszystkich gier mobilnych (stan na początek 2024 roku).

Genshin-impact-najlepiej-zarabiajaca-grapng

Genshin Impact -MiHoYo

Chińskie gry mobilne, PC i konsole


- Dominacja na urządzeniach mobilnych: 47% światowych przychodów

Chińscy producenci gier docierają do graczy na całym świecie, uzyskując 47% światowych przychodów z gier mobilnych. Co więcej, w pierwszej setce światowej listy najlepiej zarabiających producentów gier mobilnych znajduje się aż 38 chińskich wydawców.

 

- Duży udział w grach PC i na konsole: 39% światowych przychodów  

Chińskie gry komputerowe cieszą się popularnością na całym świecie, odpowiadając za 39% światowych przychodów z gier komputerowych. Przychody z rynku krajowego w 2022 roku wyniosły 14,2 miliarda dolarów.

Krajowy rynek gier konsolowych wyceniono w 2022 roku na 2,29 mld dolarów, czyli o 7,8% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Niemniej jednak jest to obszar znacznie mniejszy niż rynek gier mobilnych i PC.

Chińscy producenci gier – nie tylko Tencent i NetEase

Największy udział na rynku chińskim mają dwaj giganci - Tencent i NetEase, którzy razem posiadają aż 61% udziału w rynku i generują ponad 80% chińskich przychodów z gier. Obydwa te przedsiębiorstwa są również znaczącymi graczami na arenie międzynarodowej, osiągając pozytywne wyniki sprzedaży na całym świecie.

Honor-of-kings-lokalizacjapng

Honor of Kings - Tencent

Oprócz Tencenta i NetEase, chiński rynek przynosi ogromne zyski również wspomnianemu już MiHoYo. Inne duże studia to NetDragon Websoft, Perfect World oraz Ique. Przychody każdego z nich w 2022 roku przewyższyły 1 mld USD.

Warto dodać, że w kraju działa 771 firm zajmujących się tworzeniem gier, co w porównaniu z Europą (gdzie jest ich ponad 4600) stanowi znacznie mniejszą liczbę. Niemniej jednak wydatki chińskich graczy wyrażone jako procent PKB są wyższe niż w krajach zachodnich i w tej kategorii przed Chińczykami plasują się jedynie Japończycy i Koreańczycy.

Czy w Chinach działa Steam?  

Tak, chińscy gracze korzystają z międzynarodowej platformy Steam. Obok niej do najpopularniejszych sklepów należą Epic Games Store i WeGame. Międzynarodowa platforma Steam cieszy się w Chinach uznaniem, gdyż umożliwia użytkownikom dostęp do ogromnej liczby zagranicznych gier, które nie są dostępne na innych platformach. Według statystyk ze Steama korzysta ponad 30 milionów Chińczyków, a niemal co czwarty użytkownik platformy używa jej w języku chińskim uproszczonym.

Oprócz wspomnianej platformy w Chinach dostępna jest również jej lokalna wersja, liczba dostępnych tam gier jest jednak na razie bardzo ograniczona. Z kolei WeGame jest należącą do Tencenta lokalną platformą, na której zarejestrowanych jest aż 200 milionów użytkowników. Opublikowanie na niej gry przez zarówno rodzime jak i zagraniczne studia jest jednak utrudnione z powodu surowych rządowych regulacji.


Poniższa tabela pokazuje dane na temat popularności poszczególnych platform w Chinach:


gdzie-publikowac-gry-w-chinachpng

Czy w Chinach działa Google Play?

Usługa Google Play jest w Chinach niedostępna, jednak istnieje wiele aplikacji umożliwiających pobieranie gier na Androida. Przykłady to MyApp (Tencent), Huawei AppGallery, OPPO AppMarket, 360 Mobile Assistant, Baidu Mobile Assistant i Xiaomi Mi Store.

eggy-party-lokalizacjajpeg

Eggy Party od NetEase

Rynek którego nie warto lekceważyć

Branża gier w Chinach jest jedną z największych na światowej arenie, przy jednoczesnym stale rosnącym gronie graczy w tym kraju. Biorąc pod uwagę powyższe informacje nie sposób zaprzeczyć, że jest to niezwykle ważny rynek o który warto powalczyć. Przetłumaczenie gry na język chiński jest więc pierwszym krokiem, który możemy wykonać aby otworzyć sobie furtkę do rynku na którym czekają na nas miliony potencjalnych odbiorców - sprawdź naszą ofertę lokalizacji gier!

Niniejszy wpis rzecz jasna nie wyczerpuje tego fascynującego tematu. Zapraszamy do regularnego śledzenia naszego bloga oraz fanpage'a na Facebooku, aby być na bieżąco z naszymi najnowszymi wpisami.

Może Cię zainteresować: Tłumaczenie gier na chiński - co musisz wiedzieć! Link.

Czym się różni chiński tradycyjny od uproszczonego? Na który przetłumaczyć mój tekst? Sprawdź!.



Źródła: 

https://www.data.ai/en/insights/mobile-gaming/genshin-impact-summons-5-billion-in-mobile-consumer-sp...

https://80.lv/articles/china-s-games-market-facts-stats/ 
2png